Mechanika, czyli dlaczego „tym go nie przebijemy”?
Na pewno nieraz słyszeliśmy dowódcę czołgu wykrzykującego te słowa, kiedy nasze
pociski odbijały się od pancerza przeciwnika nie czyniąc mu żadnej szkody. Po
lekturze tego rozdziału dowiesz się, w jaki sposób czołgi strzelają w World
of Tanks, jak wyliczane są zadane obrażenia oraz kilka innych przydatnych
informacji.
Celowanie
W World of Tanks są dwie metody celowania w
przeciwnika: ręczna oraz automatyczna.Namierzanie automatyczne domyślnie
uaktywnia się prawym klawiszem myszy po nakierowaniu celownika na czołg
przeciwnika a wyłącza klawiszem E. Po włączeniu go nasz czołg będzie śledził
przeciwnika celując w sam jego środek – wystarczy tylko nacisnąć spust a pocisk
zostanie wysłany w aktualną pozycję wrogiego czołgu. Niestetyautomatyczne
celowanie ma wiele wad: nie uwzględnia ruchu przeciwnika stąd strzały
oddane w mobilnego wroga prawie zawsze spudłują. Oprócz tego śledzi ono cel tak
długo, jak jest on widoczny – nawet gdy schowa się on za przeszkodą terenową. Z
tego też powodu warto zobaczyć, gdzie stoi nasz przeciwnik zanim zmarnujemy
amunicję na strzelanie w stojące nam na drodze pagórki czy ruiny. Po trzecie: pociski
często są wystrzeliwane w najbardziej opancerzoną część pojazdu wroga.
Pomimo powyższych wad namierzanie automatyczne jest czasami wykorzystywane przy
strzelaniu w nieruchome, słabo opancerzone cele na dużą odległość oraz w walce
kołowej, gdy jesteśmy bardziej zajęci prowadzeniem pojazdu niż oddawaniem
celnych strzałów.
Drugą i zarazem najczęściej używaną metodą jest celowanie ręczne.
W teorii wystarczy nakierować kursor myszy na cel, poczekać aż wieża czołgu
obróci się w jego stronę i nacisnąć lewy przycisk myszy. W praktyce oddając
strzał musimy wziąć pod uwagę kilka parametrów. Działa dostępne w grze różnią
się prędkością oraz trajektorią lotu wystrzeliwanych pocisków, z tego też
powodu musimy sami nauczyć się kiedy oddać strzał aby trafić przeciwnika.
Strzelając w nieruchomy cel wystarczy mierzyć w sylwetkę czołgu i oddać strzał
– pocisk poleci prosto we wroga. Niestety jeśli cel porusza się nie jest już
tak łatwo: będziemy musieli przewidzieć kierunek w jakim będzie się
poruszał i oddać strzał z wyprzedzeniem. W tym miejscu duże znaczenie ma
prędkość pocisku. Niemieckie armaty 8,8cm KwK 43 L/71 mają
bardzo dużą prędkość wylotową, więc wystarczy celować tuz przed przeciwnikiem
aby go trafić. Z drugiej strony pociski wystrzelone z haubic, takich jak
radziecka 152mm M–10 lecą znacznie wolniej i wymagają większej
poprawki ze względu na szybkość poruszania się celu.
Strzelanie z wyprzedzeniem: haubica 152mm (po lewej) musi
celować przed pojazdem wroga, jeśli zamierza go trafić.
Celowanie ręczne można wspomóc używając trybu
snajperskiego. Włączamy go wciskając odpowiedni klawisz (domyślnie jest to SHIFT),
a wykorzystując kółko myszy możemy wybrać jeden z trzech poziomów przybliżenia.
Dzięki trybowi snajperskiemu możemy łatwiej trafić poruszających się na dużych
odległościach przeciwników oraz celować w słabe punkty wrogiego
pancerza. Jednak tryb snajperski ma też swoje wady – ogranicza nam pole
widzenia, dlatego po każdym oddanym strzale warto sprawdzić pozycje
przeciwników na mapie albo wyłączyć tryb i rozejrzeć się po okolicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz